top of page

Business Coaching: 7 zasad odważnych rozmów menedżerskich

Zaktualizowano: 10 kwi 2021

Odważne i bezpośrednie rozmowy w Coachingu Biznesowym to potężne narzędzie w rękach liderów i nie tylko, bo zasada może działać w każdą stronę, zarówno w relacjach zawodowych i prywatnych.

Z tego artykułu dowiesz się jakie zasady stosować, żeby Twój sposób komunikacji był odbierany jako przejrzysty, bezpośredni i pozbawiony niejasnych komunikatów werbalnych. Efektem będzie lepsze zrozumienie, wzajemny szacunek oraz poczucie uczciwego traktowania.

Rozmawiając otwarcie budujesz siebie jako osobę wiarygodną, na której można polegać. Z własnego doświadczenia w prowadzeniu negocjacji dodam, że największy zauważalny wpływ na rozmówców miały komunikaty najbliższe rzeczywistości.



Odważne i bezpośrednie rozmowy w Coachingu Biznesowym to potężne narzędzie w rękach liderów i menedżerów
Odważne rozmowy w Coachingu Biznesowym to potężne narzędzie w rękach liderów i menedżerów.


1. Business Coaching - miej odwagę do mierzenia się z rzeczywistością.


Niezależnie od tego jak trudna jest informacja, którą chcesz przekazać, najlepiej zakomunikować ją tak jak rzeczywiście wygląda. Jednak, żeby do tego doszło, najpierw sam musisz uznać rzeczywistość taką jaka jest i uznać ją za fakt. Nieważne jak daleko sięgają Twoje plany, to rzeczywistość i otoczenie określą szansę ich zrealizowania. Żyjemy w środowisku ciągłych i dynamicznych zmian. Coś co miałeś zaplanowane na dwa tygodnie do przodu, może stać się nieaktualne po kilku dniach.


Zrozumienie, że zmiana jest jedynym pewnym punktem to szansa na skuteczne podążanie za nią. Zmieniamy się my i zmienia się nasze otoczenie, dlatego dopasowanie planów, zgoda na ich zmianę, nawet jeśli włożyliśmy w ich realizację sporo trudu, to szansa na budowanie wiarygodnego wizerunku, odpowiadającego wymaganiom rzeczywistości.


Nie bój się mówić o tym w jaki sposób zmieniasz się Ty i jak przez to zmieniają się Twoje plany. Zmiana zdania i poglądów to stały i wskazany element rozwoju. Pozwól innym myśleć o Tobie jako kimś mocno osadzonym w rzeczywistości.



2. Bądź sobą i rozmawiaj szczerze.


Jak wolisz być postrzegany? Jako ten, od którego zawsze można usłyszeć to co rzeczywiście ma na myśli czy ten, który dopasowuje wypowiedź do sytuacji i tego z kim akurat rozmawia? Twoi rozmówcy potrafią to rozpoznać i to ich odbiór będzie budował Twój wizerunek Ciebie . Prosty, jasny przekaz określający sytuację dokładnie taką jaka jest to znacznie krótsza droga do rozwiązania, tym samym mniejszy koszt dla organizacji lub jednostki, zarówno koszt materialny, jak i emocjonalny.


Prowadząc autentyczną i szczerą rozmowę, przybliżasz się znacznie szybciej do osiągnięcia celu, niż kiedy rozmowa polega na maskowaniu lub kolorowaniu tego jak rzeczywiście jest.


3. Bądź tu i teraz.


Słuchaj do końca, daj szczerze do zrozumienia Twoim rozmówcom, że interesujesz się tym co mają do powiedzenia. Nie czekaj, aż ktoś skończy, żeby tylko powiedzieć to co miałeś na myśli, jak tylko Twój rozmówca zaczął wypowiadać słowa. Może to co myślałeś przed chwilą nie pasuje już do tego co powiedział ktoś inny? Idąc w tę stronę spowodujesz u ludzi poczucie, że to co mają do powiedzenia nie ma dla Ciebie znaczenia, bo odpowiedź i tak miałeś już gotową.


Upewnij się, że Twój rozmówca zakończył już wypowiedź, potwierdź jak to zrozumiałeś, parafrazuj, podążaj i zadawaj pytania. Pokaż, że jesteś obecny w rozmowie i chcesz słuchać. Krótka przerwa w wypowiedzi lub po czyjeś wypowiedzi nie jest czymś, czego musisz unikać.


4. Podejmij swoje najtrudniejsze wyzwanie od razu.


Cokolwiek jest Twoim największym wyzwaniem, zawodowym lub życiowym, odkładanie tego wciąż na później będzie budowało poczucie coraz większej powinności, aż wreszcie urośnie do rangi niemożliwego do wykonania. Znajdź w sobie determinację do podjęcia wyzwania od razu i poinformuj o tym innych ludzi z Twojego otoczenia. Określ przeszkody, które musisz pokonać i możliwości, które Ci na to pozwolą.


Niepodejmowanie wyzwań niesie za sobą również ryzyko spadku poczucia własnej sprawczości, niestety rozciągnięte na inne obszary życia. Jeśli wyzwaniem jest dla Ciebie przeprowadzenie trudnej rozmowy, podejdź do tego najszybciej jak to możliwe, przygotuj się i zrób. Nazwanie problemu przybliża Cię do jego rozwiązania.



5. Słuchaj swojej intuicji.


Przez całe życie gromadzimy informacje, które później pozwalają nam błyskawicznie rozpoznawać intencje i dopasowywać do nich nasze reakcje. Świadomie wykorzystujemy nieświadomie zebraną wiedzę. Nie ignoruj tego co podpowiada Ci intuicja, bo w niej jest Twoja mądrość. Dziel się tym co Ci podpowiada, niech inni wiedzą co myślisz, bo nie każde najlepsze dla Ciebie rozwiązanie opiera się na twardych faktach.


6. Bądź odpowiedzialny za ślad emocjonalny, jaki zostawiasz.


Rozmowy oparte na szczerości i otwartości będą powodowały emocje, nie zawsze takie, na które jesteśmy gotowi. Jako lider musisz być gotowy na trudne reakcje emocjonalne, a nie unikanie ich. Twoi rozmówcy będą potrzebowali zrozumienia i empatii, będą chcieli mieć poczucie, że mogą być bezpieczni w okazywaniu emocji. Jeśli czujesz, że unikasz otwartości w rozmowach, bo nie chcesz powodować trudnych reakcji emocjonalnych, to co powoduje, że się tego obawiasz?


Emocje to nie jest coś co nie istnieje w relacjach zawodowych, nie ma sensu udawać, że w świecie biznesu ich nie ma. Emocje to najlepsze komunikat i źródło prawdziwej informacji. Ignorowanie ich to w pomijanie źródła prawdziwych informacji.


7. Cisza zrobi za Ciebie najtrudniejszą robotę.


Cisza to dodatkowy argument, dodatkowa przestrzeń w rozmowie, możliwość przemyślenia tego co usłyszeliśmy i pozwolenie komuś przyswojenia tego co od nas usłyszał. Dzięki ciszy możemy zwolnić rozmowę, zmienić jej przebieg, zbudować atmosferę spokoju i opanowania, zyskać czas na podjęcie decyzji. Nie bój się jej używać, to wdzięczny sprzymierzeniec.


Inspiracja: Susan Scott






Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page