Coaching menedżerski - stres w pracy lidera.

Rola menedżerska jest bardzo wymagająca. Efektywne zarządzanie zespołem to już jest etat, a zwykle jest jeszcze cała masa obowiązków eksperckich. Scenariusz, w którym menedżerom odchodzi część obowiązków jest mało prawdopodobny, jakkolwiek brutalnie to brzmi, jest najbliższe prawdy. Nadal jednak pozostaje spore pole manewru jeśli chodzi o lepsze radzenie sobie ze stresem wynikającym z codziennych obowiązków. Z tego artykułu dowiesz się jakie są najczęstsze przyczyny podwyższonego stresu wśród menedżerów i jakie są tego konsekwencje. Dowiesz się również czym naprawdę jest stres oraz jakie zmiany powoduje w mózgu.


Co to jest stres?


Stres jest uczuciem, które dotyczy nas wszystkich, głównie kiedy stoimy przed jakimś wyzwaniem, czymś ważnym lub jak jesteśmy przeciążeni i przeładowani obowiązkami. Może być też reakcją na niektóre emocje, tak samo jak może spowodować niektóre emocje. To jest nasz wbudowany system ochronny, którego najważniejszym zadaniem jest ochronienie nas przed niebezpieczeństwem, zagrożeniem życia, zdrowa lub ryzyka utraty czegoś ważnego.


Jeżeli stres nie utrzymuje się zbyt długo to może być dla nas korzystny, wspomaga nas w działaniu, dodaje energii i pozwala kończyć sprawy odwlekane zbyt długo. W pewnym sensie może nam dawać przewagę.

Jednak tylko do momentu, w którym nie utrzymuje się zbyt długo lub pojawia się zbyt często. W konsekwencji nasz prymitywny system uciekaj albo walcz zacznie wyrządzać zniszczenia w naszej głowie.


Ankieta na temat trudności związanych ze stresem w rolach menedżerskich


Z przeprowadzonych przeze mnie ankiet wśród osób wykonującą pracę menedżerską wynika, że najczęstszym źródłem stresu są:

  • oczekiwania wobec nich od przełożonych, zarządów lub udziałowców,

  • radzenie sobie z trudnymi pracownikami,

  • natłok zadań i multitasking,

  • udzielanie negatywnego feedbacku,

  • komunikowanie trudnych decyzji,

  • przekazywanie odpowiedzialności,

  • zwolnienie pracownika.

Natomiast jako konsekwencje menedżerowie najczęściej wskazują:

  • problemy z koncentracją, zmęczenie,

  • bezsenność,

  • tłumienie napięć, emocji i stresu,

  • zmiany nastroju, również w czasie poza pracą,

  • zachowania kompulsywne.

Przyczyny tego, że wyzwania menedżerskie dostarczają silnych i negatywnych wrażeń, trudnych emocji i sporo stresu mogą znajdować się również w naszym nastawieniu oraz w sposobie postrzegania samego siebie. Poza sprawdzonymi metodami radzenia sobie z bieżącym stresem i napięciem warto sięgnąć głębiej, do przekonań i zbudować taki ich zestaw, który będzie raczej wspierał, niż ograniczał. Mówiąc inaczej, potrzebujemy zmienić swoje nastawienie. Sprawdźmy teraz co stres powoduje w naszych głowach, dosłownie.


Co dzieje się w głowie w sytuacji stresu?


Tak dosłownie to uwalnianie są hormony stresu, czyli kortyzol, adrenalina i noradrenalina, którą krążą sobie po krwioobiegu, swobodnie przemieszczając się do naczyń krwionośnych i serca. Adrenalina powoduje szybsze bicie serca i wzrost ciśnienia krwi, co z czasem kończy się nadciśnieniem. Niestety badania w tym obszarze potwierdziły, że może to być wczesny etap powstawania miażdżycy lub odkładania się cholesterolu w tętnicach, a to znacznie zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu.


Kiedy mózg wyczuwa stres, aktywuje autonomiczny układ nerwowy. Stąd następuje komunikacja do pozostałych części ciała, w tym do jelit. Dopóki stres jest lekki, możemy odczuwać lekkie mrowienie w brzuchu, podobnie jak w ekscytacji, ale w rzeczywistości mamy do czynienia z ingerencją w naturalny proces trawienia. W konsekwencji może to doprowadzić do zespołu jelita drażliwego i uczucia zgagi. Poza tym stres może zmieniać bakterie jelitowe, zaburzając system trawienny i wpływając na ogólny stan zdrowia. Przewlekły stres to również odkładanie się głębokiej tkanki tłuszczowej w okolicy w brzucha, tworząc dość charakterystyczny kształt tych nazbieranych dodatkowych kilogramów. Możliwe, że zauważyliście jak trudno jest pozbyć się charakterystycznej „oponki” wokół brzucha?


Kortyzol wzmacnia apetyt i wysyła sygnały do gromadzenia energii, szczególnie pokarmów z kategorii „przyjemnych nagród”, czyli węglowodanów. Kiedyś miało to sens, bo w ucieczce przed dzikiem zwierzem albo walce i tak wszystko zostałoby spalone. Dzisiaj przeżywamy stres na siedząco, w biurze albo za kierownicą, więc nieco trudniej o ten sam efekt. Niestety to nie tylko kończy się na estetyce. Im większa nasza „oponka” tym większe ryzyko chorób przewlekłych i chorób serca. Hormony stresu w rzeczywistości chcą nam pomóc, przygotowując nas do wspomnianej już walki i ucieczki, a później do leczenia skutków takiej reakcji. Niestety ten proces zostaje najczęściej przerwany, zanim nastąpi reakcja.


Dodatkowo chemia powstała na skutek przewlekłego stresu osłabia nas, powodując podatność na infekcje i permanentne zmęczenie. Kolejna zła wiadomość to wpływ na procesy starzenia się. Stres powoduje skracanie się telomerów, mierzących czyli końcówek chromosomów, które mierzą wiek komórki. Tym samym im więcej przewlekłego stresu, tym szybciej się starzejemy, bo nasze DNA nie jest w stanie kopiować się tak jak wcześniej. Na dokładkę stres to również trądzik, wypadanie włosów, dysfunkcje seksualne, bóle głowy, napięcie mięśni, trudności z koncentracją, ciągłe zmęczenie i drażliwość, niechęć do życia, wycofanie się relacji.


Podsumowanie


Oczywiście małe szanse, że w rolach menedżerskich, właścicieli biznesów czy po prostu życiowych rolach, będziemy mieli jakoś mniej stresu albo, że nadejdzie taki moment, w którym będziemy mogli jakoś cieszyć się życiem bardziej niż teraz. Chodzi głównie o to, żeby wypracować w sobie inne rodzaje reakcji na ten same bodźce. Nie wszystkie z tych sytuacji, a właściwie to niewiele z nich stanowi realne zagrożenie dla naszego życia lub zdrowia. Ważne jest w tym momencie to jak do nich podchodzimy, czy w naszym odbiorze jest to zagrożenie czy wyzwanie.


Coaching dla menedżerów - coaching biznesowy


To jedna z najlepiej wspierających pracę menedżerską metod rozwojowych. Jest to proces określony w czasie, trzymający się schematu, bazujący na kreatywnych narzędziach i jasnych metodach, pracujący w oparciu o możliwy do zwymiarowania i precyzyjny cel. Silna presja, ciągły stres i napięcia, przeciążenie zadaniami i przytłoczenie obowiązkami to bardziej norma niż odstępstwo. W pracy rozwojowej pomagam menedżerom odzyskać kontrol