Z tego krótkiego artykułu dowiesz się na co zwrócić uwagę, żeby skutecznie motywować siebie i innych. Znajdziesz tu informacje o tym jak business coaching może wspierać procesy motywacyjne i jak silnym narzędziem może się stać w rękach sprawnego managera.
Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonego działania. Chociaż trudno o jedną definicję motywacji, bo to jest bardzo szeroki temat, to z pewnością można powiedzieć, że właściwa motywacja jest głównym motorem każdego naszego działania. Dlatego w prowadzeniu biznesu, pracy menedżerskiej, trudnych zmianach i wyzwaniach to w jaki sposób potrafimy zmotywować siebie i innych jest często kluczem do sukcesu.
Motywowanie pracowników
Począwszy od teorii instynktów, popędów, poprzez teorię poznawcze i humanistyczne (Maslow), aż po teorię Freuda, szukamy skutecznych sposobów na zrozumienie najważniejszych motywów działania człowieka. Wiemy, że niezaspokojone potrzeby z poziomu bezpieczeństwa będą utrudniały działania w kierunku rozwoju siebie lub miejsca, w którym pracujemy.
Dodatkowe projekty ogólno-firmowe, które bezpośrednio kogoś nie dotyczą, nie wpływają na wynagrodzenie, ale za to dostarczają dodatkowej pracy będą sporym wyzwaniem motywacyjnym dla managera, chyba, że:
Taki projekt zapewni pracownikowi również realizację potrzeby przynależności, np. do grupy projektowej, która wydaje się z różnych powodów atrakcyjna, bo jest to perspektywa nowych kontaktów biznesowych, poznania ludzi i organizacji.
Udział w takim projekcie wyraźnie wzmocni zainteresowanie i dostarczy strumienia pozytywnego feedback'u za zaangażowanie.
Wpłynie korzystnie na potrzebę rozwoju, bo prace w tym projekcie prowadzone są po hiszpańsku, a nasz pracownik uwielbia Barcelonę i chce kiedyś tam zamieszkać.
To akurat według Maslowa. W przykładzie chodzi głównie o to w jaki sposób można wykorzystać różne okoliczności do motywowania, znając indywidualne predyspozycje pracowników. Chociaż nigdy nie jest to takie czarno-białe i przechodzenie między poziomami kolejnych potrzeb nie jest u każdego jednakowe. O ile wszyscy mamy ogólną strukturę potrzeb w miarę podobną, to proporcje będą już znacznie się różniły.
Każdy jest inny, więc będą nas motywować różne rzeczy.
Jest to zasada, którą warto przenieść na praktykę motywowania. Niektórzy potrzebują więcej pozytywnego feedbacku niż dodatkowej odpowiedzialności, a ta proporcja może z czasem się zmienić. Możliwe, że ktoś dzisiaj potrzebuje więcej pochwał, a za jakiś czas zmotywuje się nagrodą finansową albo uczestnictwem w projekcie grupowym. To co aktualne dzisiaj, wcale nie musi działać jutro dla tej samej osoby.
Daniel Pink, autor bestsellerów, w niesamowitym i inspirującym wystąpieniu na TedGlobal, powołuje się eksperyment psychologa Karla Dunkera pokazujący negatywny wpływ nagród finansowych na motywację, czyli popularnego kija i marchewki.
Business coaching a motywacja
Rolą coachingu biznesowego jest między innymi tworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i szacunku, wzbudzanie odpowiedzialności oraz motywacji. Coach biznesowy, w procesie coachingowym z menedżerem lub ekspertem, dąży do wzmocnienia indywidualnej wewnętrznej i pozytywnej motywacji do działania.
Kluczem jest zrozumienie indywidualnej motywacji ludzi, znalezienie tego co powoduje, że dana osoba podejmie się działania. Motywacja wpływa bezpośrednio na zaangażowanie, a to ostanie jest czymś czego potrzebuje każdy manager, szczególnie w tych wymagających okolicznościach.
Jak motywować pracowników?
pozytywny feedback,
większa autonomia i samodzielność,
techniki i narzędzia coachingowe,
rytuały wręczania nagród/wyróżnienie,
powierzanie dodatkowych funkcji,
poszerzanie zakresu odpowiedzialności.
To niektóre z praktyk motywacyjnych pomocnych w utrzymaniu zaangażowania i efektywności. Biorąc udział w procesie coachingowym możemy rozwijać umiejętności uważnego słuchania i zwracania większej uwagi na to co ludzie starają się nam powiedzieć, a niestety nie zawsze mówią to wprost. Pełniąc funkcje managerskie, warto rozwijać umiejętności prowadzenia coachingów 'on the job' czy coachingów epizodycznych jako podstawy do prowadzenia rozmów motywacyjnych z pracownikami.
Proces coachingu biznesowego jako dodatkowy benefit
Coraz więcej firm odchodzi od stosowania standardowych narzędzi motywacji w postaci nagród finansowych. Do niedawna coaching był stosowany jako proces rozwojowy i wsparcie managerów wyższego i średniego szczebla. Obecnie, szczególnie w warunkach podwyższonego stresu i trudności związanych z pandemią, coaching i wsparcie mentalne stały się dodatkowymi motywatorami w wielu organizacjach, bez względu na zajmowane stanowiska. Wielu pracowników ma trudności z odnalezieniem się w tych wymagających warunkach. Więcej o tym piszę m.in. w artykule o wpływie pandemii COVID-19 na naszą psychikę.
Coaching biznesowy jako partnerska metoda wsparcia mentalnego dla pracowników lub forma wzmocnienia umiejętności potrzebnych do skutecznego zarządzania to z pewnością krok w stronę pozytywnej motywacji i wyraźny sygnał, że ludzie są dla organizacji najbardziej istotni.
Commenti