Jak coaching biznesowy wspiera procesy motywacyjne?

Z tego krótkiego artykułu dowiesz się na co zwrócić uwagę, żeby skutecznie motywować siebie i innych. Znajdziesz tu informacje o tym jak business coaching może wspierać procesy motywacyjne i jak silnym narzędziem może się stać w rękach sprawnego managera.

Business Coaching: właściwa motywacja jest głównym motorem każdego naszego działania

Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonego działania. Chociaż trudno o jedną definicję motywacji, bo to jest bardzo szeroki temat, to z pewnością można powiedzieć, że właściwa motywacja jest głównym motorem każdego naszego działania. Dlatego w prowadzeniu biznesu, pracy menedżerskiej, trudnych zmianach i wyzwaniach to w jaki sposób potrafimy zmotywować siebie i innych jest często kluczem do sukcesu.


Motywowanie pracowników


Począwszy od teorii instynktów, popędów, poprzez teorię poznawcze i humanistyczne (Maslow), aż po teorię Freuda, szukamy skutecznych sposobów na zrozumienie najważniejszych motywów działania człowieka. Wiemy, że niezaspokojone potrzeby z poziomu bezpieczeństwa będą utrudniały działania w kierunku rozwoju siebie lub miejsca, w którym pracujemy.


Dodatkowe projekty ogólno-firmowe, które bezpośrednio kogoś nie dotyczą, nie wpływają na wynagrodzenie, ale za to dostarczają dodatkowej pracy będą sporym wyzwaniem motywacyjnym dla managera, chyba, że:

  1. Taki projekt zapewni pracownikowi również realizację potrzeby przynależności, np. do grupy projektowej, która wydaje się z różnych powodów atrakcyjna, bo jest to perspektywa nowych kontaktów biznesowych, poznania ludzi i organizacji.

  2. Udział w takim projekcie wyraźnie wzmocni zainteresowanie i dostarczy strumienia pozytywnego feedback'u za zaangażowanie.

  3. Wpłynie korzystnie na potrzebę rozwoju, bo prace w tym projekcie prowadzone są po hiszpańsku, a nasz pracownik uwielbia Barcelonę i chce kiedyś tam zamieszkać.

To akurat według Maslowa. W przykładzie chodzi głównie o to w jaki sposób można wykorzystać różne okoliczności do motywowania, znając indywidualne predyspozycje pracowników. Chociaż nigdy nie jest to takie czarno-białe i przechodzenie między poziomami kolejnych potrzeb nie jest u każdego jednakowe. O ile wszyscy mamy ogólną strukturę potrzeb w miarę podobną, to proporcje będą już znacznie się różniły.


Coach biznesowy dąży do wzmocnienia indywidualnej wewnętrznej i pozytywnej motywacji.

Każdy jest inny, więc będą nas motywować różne rzeczy.

Jest to zasada, którą warto przenieść na praktykę motywowania. Niektórzy potrzebują więcej pozytywnego feedbacku niż dodatkowej odpowiedzialności, a ta proporcja może z czasem się zmienić. Możliwe, że ktoś dzisiaj potrzebuje więcej pochwał, a za jakiś czas zmotywuje się nagrodą finansową albo uczestnictwem w projekcie grupowym. To co aktualne dzisiaj, wcale nie musi działać jutro dla tej samej osoby.


Daniel Pink, autor bestsellerów, w niesamowitym i inspirującym wystąpieniu na TedGlobal, powołuje się eksperyment psychologa Karla Dunkera pokazujący negatywny wpływ nagród finansowych na motywację, czyli popularnego kija i marchewki.



Business coaching a motywacja


Rolą coachingu biznesowego jest między innymi tworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i szacunku, wzbudzanie odpowiedzialności oraz motywacji. Coach biznesowy, w procesie coachingowym z menedżerem lub ekspertem, dąży do wzmocnienia indywidualnej wewnętrznej i pozytywnej motywacji do działania.


Kluczem jest zrozumienie indywidualnej motywacji ludzi, znalezienie tego co powoduje, że dana osoba podejmie się działania. Motywacja wpływa bezpośrednio na zaangażowanie, a to ostanie jest czymś czego potrzebuje każdy manager, szczególnie w tych wymagających okolicznościach.


Jak motywować pracowników?

  • pozytywny feedback,

  • większa autonomia i samodzielność,

  • techniki i narzędzia coachingowe,

  • rytuały wręczania nagród/wyróżnienie,

  • powierzanie dodatkowych funkcji,

  • poszerzanie zakresu odpowiedzialności.

To niektóre z praktyk motywacyjnych pomocnych w utrzymaniu zaangażowania i efektywności. Biorąc udział w procesie coachingowym możemy rozwijać umiejętności uważnego słuchania i zwracania większej uwagi na to co ludzie starają się nam powiedzieć, a niestety nie zawsze mówią to wprost. Pełniąc funkcje managerskie, warto rozwijać umiejętności prowadzenia coachingów 'on the job' czy coachingów epizodycznych jako podstawy do prowadzenia rozmów motywacyjnych z pracownikami.


Proces coachingu biznesowego jako dodatkowy benefit


Coraz więcej firm odchodzi od stosowania standardowych narzędzi motywacji w postaci nagród finansowych. Do niedawna coaching był stosowany jako proces rozwojowy i wsparcie managerów wyższego i średniego szczebla. Obecnie, szczególnie w warunkach podwyższonego stresu i trudności związanych z pandemią, coaching i wsparcie mentalne stały się dodatkowymi motywatorami w wielu organizacjach, bez względu na zajmowane stanowiska. Wielu pracowników ma trudności z odnalezieniem się w tych wymagających warunkach. Więcej o tym piszę m.in. w artykule o wpływie pandemii COVID-19 na naszą psychikę.


Coaching biznesowy jako partnerska metoda wsparcia mentalnego dla pracowników lub forma wzmocnienia umiejętności potrzebnych do skutecznego zarządzania to z pewnością krok w stronę pozytywnej motywacji i wyraźny sygnał, że ludzie są dla organizacji najbardziej istotni.



Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
  • Czarny Facebook Ikona
  • Czarny Instagram Ikona
  • Black LinkedIn Icon

Polityka prywatności i cookies

2021 Witek Janowski. Wszystkie prawa zastrzeżone.